Nu puține sunt cazurile în care o cursă de avion este amânată sau anulată. În aceste cazuri, pasagerii au de suferit nu doar pierderea sumei de bani pe care au plătit-o pe bilet, ci și întârzieri în vacanță, contracte pierdute sau probleme la locul de muncă.
Iar în aceste situații compania este obligată să acopee costurile directe, de transport și cazare, însă costurile emoționale sau secundare apărute ca urmare a reprogramării unor evenimente nu sunt incluse.
Motivele pentru care se întâmplă aceste inconveniente sunt diverse. Unele sunt cauzate de ineficiența companiilor aeriene și sunt evitabile, precum defecțiunile aeronavelor. Altele sunt cauzate de fenomene naturale, precum furtunile, înghețul sau decizii guvernamentale ca urmare a unei pandemii, precum în cazul COVID-19. În aceste situații, care nu țin de organizarea companiei aeriene, aceasta returnează doar costul biletului.
Dreptul și legislația europeană prevăd situațiile în care compania aeriană este obligată să compenseze pierderea unui zbor de către un pasager. Iată cum se face acest lucru.
Recuperarea costului biletului de avion
Legislația europeană prevede că biletul de avion pică în datoria companiei aeriene, în anumite condiții. Din acest motiv, compania aeriană are posibilitatea de a emite un bilet de avion nou. În cazul în care pasagerul nu acceptă acest lucru, trebuie să îl compenseze pe acesta. Valoarea compensării poate fi chiar mai mare decât costul biletului, în anumite condiții. Trebuie să ai în vedere faptul că recuperarea costului biletului de avion și compensația, sunt lucruri diferite, cea din urmă implicând de obicei cheltuielile directe legate de zbor, precum transport și cazare.
Iată situațiile în care legislația permite pasagerilor să obțină compensații pentru biletul de avion pierdut:
- Întârzierile zborurilor.
- Refuzul pasagerului la îmbarcare – dacă acest lucru se datorează companiei aeriene.
- Anularea zborului.
- Permisiunea anulată la zborul de conexiune.
Pentru aceste cazuri, există companii specializate care te pot ajuta să îți recuperezi banii plătiți pe biletul de avion. Contra unui comision sau al unei sume fixe, se pot recupera costurile biletelor fără să ca cel păgubit să fie nevoit să urmeze procedurile sau să aibă contact direct cu compania aeriană vinovată.
Spre exemplu, în cazul unei familii care și-a făcut rezervări pentru a merge de la București la Londra cu Ryanair, iar zborul s-a anulat din cauza pandemiei COVID, ei au dreptul să ceară rambursarea biletelor plătite. Există posibilitatea ca compania să le ofere vouchere, pentru viitoare zboruri. Însă, aceștia au dreptul să refuze oferta și să opteze pentru returnarea prețului biletului.
Iar un om de afaceri a cărui zbor British Airways Londra – Atena a fost anulat din cauza unei defecțiuni a aeronavei îți poate recupera doar cheltuielile legate de transport și cazare, pe lângă prețul biletului.
Care sunt documentele necesare pentru recuperarea biletului de avion
Pentru a recupera costul unui bilet de avion, trebuie făcută dovada faptului că acel bilet a fost cumpărat, așadar trebuie păstrat biletul fizic sau emailul prin care a fost primit biletul electronic. În cazul biletului fizic, poți trimite o poză cu acesta în cazul în care ceri o recuperare a prețului biletului.
Pentru a primi rambursarea cheltuielilor conexe, legate de întârzierea zborului, vor trebui prezentate documente justificative ale acestora. Vorbim de cheltuieli privind hotelul, costul transportului în cazul în care a fost oferită o cursă alternativă din alt aeroport sau alte bonuri legate de acest fel de inconveniente.
Documentele menționate trebuie scanate și depuse într-un termen de maximum trei ani de la data zborului cu pricina, împreună cu cererea de despăgubire. Nu foarte multă lume știe acest lucru, deoarece companiile aeriene sunt interesate să nu piardă bani datorită unui zbor neperformant.
Ce bilete de zbor nu se pot compensa
Trebuie ținut cont de faptul că există anumite categorii de bilete care nu pot primi compensare din partea operatorului de zbor sau a companiei aeriene. Acestea sunt:
- Bilete gratuite, câștigate în urma unor tombole sau oferite de către compania aeriană cu cost zero.
- Bilete cu preț redus, cumpărate în condiții preferențiale, de al căror preț nu s-au putut bucura alți pasageri.
Însă dacă biletul a fost cumpărat ca urmare a unei promoții a companiei aeriene, printr-un turoperator sau agenție de turism, recompensa poate fi cerută. De asemenea biletele cu reducere primite ca urmare a unui program de loialitate nu sunt scutite de compensare în cazul pierderii zborului.
Alte situații în care nu se poate beneficia de compensare ca urmare a pierderii unui zbor sunt:
- Condiții meteo periculoase pentru zbor – furtună, îngheț etc.
- Pericole la adresa securității zborului.
- Mișcări sociale sau politice – revolte, revoluții, greve ale personalului.
- Erori umane ale angajaților aeroporturilor sau ale altor colaboratori.
Cine se ocupă de recuperarea costurilor cauzate de zboruri pierdute
Air Advisor este o companie cu experiență în reprezentarea pasagerilor păgubiți în relația cu companiile aeriene. În cazul în care un pasager care a avut de suferit nu se poate ocupa de recuperarea banilor pe biletele de avion pierdute, Air Advisor poate prelua cazul, ocupându-se de toate procedurile pentru ca operatorul de zbor să își achite datoriile față de păgubit.
Clientul va ști de la început dacă incidentul său pică sub legislația europeană și națională privind compensarea. Contra unui comision de 25% din suma câștigată, Air Advisor va prelua corespondența de caz cu operatorul aerian, asigurându-se inclusiv de virarea banilor în contul persoanei păgubite. De asemenea, juriștii companiei asigură și reprezentarea cazurilor în fața instanțelor de judecată. Totul pentru clienții care nu au timp și dispoziția necesară să lupte pentru drepturile lor cu companiile aeriene.