La mare adancime, in subteranul Transilvaniei, zacamintele de sare au creat un loc spectaculos: Salina Turda. Primele exploatari de sare de aici dateaza inca de pe vremea ocupatiei romane in Dacia. In urma modernizarilor, salina a devenit unul dintre obiectivele turistice ale lumii. Un adevarat muzeu in care puteti afla cum se extragea sarea si un adevarat parc tematic in care sa va distrati ore in sir.
In prezent ne este greu sa intelegem valoarea istorica a sarii. Dar, la un moment dat, s-au purtat razboaie pentru acest mineral, s-au cladit orase cu aceste resurse, iar greutatea sa era estimata in aur.
In Transilvania sarea este pretutindeni, subsolul sau este bogat in straturi din acest mineral, care ajunge si la grosimi de 400 de metri. Zacamintele de sare includ Onca Mures, Turda, Ocna Sibiului, Depresiunea Maramures si se gasesc la o adancime de 1.200 de metri subteran. In Salina Turda sarea are o puritate de 99%, iar rezervele sunt de aproximativ 39.000 milioane de tone.
Primul document care atesta existenta exploatarilor de sare la Turda este datat 1 mai 1271 si a fost emis de cancelaria maghiara. Prin acest document oficial se daruia capitlului Transilvaniei ”ocna de sare de la Turda”, potrivit salinaturda.eu.
In anul 1932 mina de sare de la Turda a fost inchisa, din cauza Ocnei Mures, ce avea costuri mult mai mici de exploatare. Salina Turda va fi redeschisa dupa 60 de ani pentru turisti, dar si pentru pacientii cu boli respiratorii.
Salina va intra intr-un proces amplu de modernizare, in perioada 2008-2010, cu ajutorul fondurilor UE, in valoare de 6 milioane de euro.
Turistii au acces in Salina Turda printr-un hol lung, vechi de secole, care ii poarta intr-o alta lume. Mini oraselul subteran pare ca a fost construit in urma unei catastrofe, iar oamenii trebuie sa se refugieze aici.
Salina Turda este compusa din patru mine: Rudolf, Terezia, Ghizela si Iosif.
172 de trepte conduc vizitatorii spre vatra minei. Iar la fiecare pod de odihna este marcat, in peretele de sare, anul in care a fost exploatat nivelul respectiv. Odata cu modernizarea, aici a fost construit si un amfiteatru, cu aproximativ 100 de locuri. Punctul de atractiei din aceasta zona il reprezinta liftul din care puteti admira intreg spatiu al salinei.
Un peisaj coplesitor, al unui hau de 90 de metri, completeaza peisajul Minei Terezia, ce seamana cu un clopot. Poate cea mai spectaculoasa atractie a minei este, fara indoiala, lacul subteran, in mijlocul careia se afla o insula din sare reziduala, unde veti gasi un debarcader. Pe insula exista 3 constructii futuriste: Floarea Mare, Floarea mica, Ariciul si Arca.
Aceasta mina adaposteste sala Stationar destinata tratamentelor cu aerosoli. Cristalele cubice de sare si anemolitele dand impresia unui spatiu inghetat.
Accesul turistilor in Mina Iosif se face prin balcoanele sapate de sare, la o adancime de 87 de metri. Datorita formei si lipsei comunicatiilor cu alte galerii sunetul ia amploare aici, fapt care a dus la denumirea de ”Sala Ecourilor”.
Printre atractiile salinei se mai numara si Sala Crivacului, unde este amplasat un troliu care era actionat de forta cailor pentru transportul sarii. Sala putului de extractie, cu un mecanism functional si azi, galeria Franz Josef sau Sala de Apel cu Altarul si Scara Bogatilor.
Ce spatii de divertisment puteti gasi intr-unul din locurile unice din lume? La o adancime de 42 de metri se afla un teren de golf. Mai puteti juca fotbal, ping-pong, biliard, puteti asista la concerte sau puteti inchiria amfiteatrul. Turistii mai pot incerca o tura cu Roata Mare-5 lei sau o plimbare cu barcuta pe lacul subteran – 15 lei.
In prezent, accesul se face din Aleea Durgaului numarul 7. Salina Turda este deschisa zilnic, intre orele 9 si 16. Biletele pentru adulti costa 30 de lei/persoana, iar copiii, elevii, studentii si pensionarii platesc 15 lei. Copiii cu varste sub trei au accesul gratuit. Mai multe detalii puteti afla pe site-ul oficial AICI.
Salina Turda- Filmare cu drona. Video realizat de WandeRo si publicat pe Youtube.
Chiar dacă v-ați montat și echilibrat anvelopele la schimbarea de anotimp, asta nu înseamnă că…
Bețele de drumeție, cunoscute și sub denumirea de bețe trekking, sunt un accesoriu esențial pentru…
În România, verificarea ITP (Inspecția Tehnică Periodică) și verificarea numărului de înmatriculare sunt proceduri importante…
Pădurea Caraorman, situată în inima Deltei Dunării, este o adevărată bijuterie naturală și una dintre…
CYBEX prezintă noul COYA CARRIER Platinum conceput pentru a crea o legătură care va dura…
În ultimii ani, tehnologia auto a evoluat rapid, aducând numeroase inovații care nu numai că…