Mocănița este trenul de linie îngustă pe aburi, care circulă în regiunile de munte pentru transportul lemnului și pasagerilor. Cea mai populară mocăniță funcțională din România este cea care merge din Vișeul de Sus, pe Valea Vaserului, până în Carpați, la stația Coman, foarte aproape de granița cu Ucraina. Dar nu este şi singura.
Există, însă, și alte trasee de mocăniță ce au funcționat în trecut și care sunt foarte spectaculoase. Iată cele mai frumoase trasee de mocăniță din România.
Traversează o bună parte din Munții Apuseni, are 94 km lungime și este între orașele Turda și Abrud, este unul dintre cele mai frumoase trasee de mocăniță din România. Denumirea de mocăniță vine de la faptul că unii localnici ai zonei erau cunoscuți și ca mocani. Realizată între 1910 și 1912, Mocănița Turda-Abrud a început să funcționeze în iunie 1912 și a fost scoasă din uz în 1998.
În 1956 traseul liniei dintre Turda și Abrud avea 21 de stații, din care 4 erau gări (Turda, Baia de Arieș, Câmpeni și Abrud) și 17 erau halte, precum Cornești, Mihai Viteazu, Vidolm, Poșaga, Sălciua, Lupșa, Bistra sau Roșia Montană. Încercări de a redeschide traseul mocăniței măcar pe câțiva km au fost, cum a fost colaborarea între primăriile Abrud, Gura Roșiei și Câmpeni și o asociație condusă de un austriac pasionat de trenuri cu aburi. Această colaborare prevedea reabilitarea liniei înguste pe traseul Abrud-Gura Roșiei-Câmpeni, lung de 11 km, traseu special destinat pentru transportarea turiștilor.
Momentan, redeschiderea mocăniței pe acest traseu este sub formă de proiect cuprins în Master Planul de Transport al României 2015-2030 și se presupune că va fi un proiect de mare succes pentru zona turistică din Apuseni.
Un alt traseu de mocăniță extrem de frumos este și traseul de cale ferată îngustă Sibiu-Agnita, care până la 1965 ajungea și la Sighișoara, urcând dealul Apoldului și legând Podișul Hârtibaciului de Podișul Târnavelor. Traseul cuprinde numeroase obiective turistice din zona Sibiului, precum Biserica Cetate din Daia, Pădurea Gușterița, pășuni și sate istorice ce merită vizitate. Pe viitor se prevede restaurarea unei locomotive cu aburi, precum și reabilitarea întregului traseu de cale ferată îngustă Sibiu-Agnita-Sighișoara.
Poate cel mai frumos traseu de mocăniță, aflat în județul Hunedoara, a fost desființat în anul 2008, după mai bine de 150 de ani de funcționare. Este vorba de calea ferată minieră ardeleană, care lega Hunedoara de „Ținutul Pădurenilor”. Superbul traseu începea de la Castelul Corvinilor și se oprea la furnalul de la Govășdia, continuând până la Retișoara. Drumul era pe viaducte, prin tunele, dar și peste poduri vechi de peste 100 de ani. Printre altele, traseul prevedea trecerea pe cel mai vechi pod curb de cale ferată din România. Chiar dacă era un traseu cu o extraordinară valoare turistică în Hunedoara, calea ferată a fost tăiată și vândută la fier vechi.
Deși nu se circulă pe acest traseu, din când în când se organizează trenuri speciale pe tronsonul Cornatel – Hosman (în apropiere)
Un traseu mai puțin cunoscut, dar extrem de frumos se află pe ruta Moldovița-Rașca în Bucovina. Mocănița de aici a primit și denumirea de “hutulcă”, care vine de la faptul că aceasta străbate o zonă locuită de hutuli, minoritate etnică înrudită cu ucrainenii ce trăiește în puține zone din Bucovina și Maramureș. Linia de cale ferată pe care a funcționat hutulca are doar 10 km și a fost construită pentru transportul buștenilor, iar în 1909 a fost modificată și prelungită până la 73 de km. Ceea ce este uimitor este că atât linia, cât hutulca funcționează ocazional, în week-end și de sărbători, deoarece nu este foarte cunoscută.
Un bilet pentru o călătorie cu acest tren costă 15 lei pentru copii și 25 de lei pentru adulți. Traseul pornește din zona hotelului Oana din Moldovița și are ca destinație Argel. Călătoria durează circa 2 ore și 40 de minute, dus-întors.
Cu toate acestea, mocănița nu a fost scoasă din funcțiune complet în România, mocănița maramureșeană Vișeul de Sus-Coman funcționează și astăzi, fiind singura locomotivă cu aburi din Europa ce este folosită în scopul pentru care a fost creată, adică transportarea lemnului. Traseul pe care îl străbate este de poveste, trece prin Parcul Național „Munții Maramureșului” și multe alte locuri de poveste, care te vor uimi, mai ales pe timp de iarnă.
Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.
Chiar dacă v-ați montat și echilibrat anvelopele la schimbarea de anotimp, asta nu înseamnă că…
Bețele de drumeție, cunoscute și sub denumirea de bețe trekking, sunt un accesoriu esențial pentru…
În România, verificarea ITP (Inspecția Tehnică Periodică) și verificarea numărului de înmatriculare sunt proceduri importante…
Pădurea Caraorman, situată în inima Deltei Dunării, este o adevărată bijuterie naturală și una dintre…
CYBEX prezintă noul COYA CARRIER Platinum conceput pentru a crea o legătură care va dura…
În ultimii ani, tehnologia auto a evoluat rapid, aducând numeroase inovații care nu numai că…