Comisia Europeană a prezentat un raport din care reiese că 235 de site-uri care au oferte vacanțe au avut nereguli legate de prețurile afișate, care vor trebui remediate în perioada următoare.
În caz contrar, autoritățile naționale vor iniția proceduri administrative sau juridice, vor fi amendate sau chiar închise. Verificările au fost făcute la 352 de site-uri de către Centrele Europene ale Consumatorilor.
Printre altele, Comisia Europeană a constatat că cele mai multe site-uri „adăugau elemente suplimentare de preț într-o etapă ulterioară a procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau prețurile promoționale nu corespundeau niciunui serviciu disponibil”. Potrivit legislației UE, site-urile respective trebuie să-și prezinte ofertele în mod clar de la începutul procesului de rezervare.
Din numărul total de site-uri cu oferte vacanțe verificate, 23,6 % comparau prețurile cazării, 21,3 % prețurile biletelor (de avion, de vapor, de tren și de autobuz) și 5,1 % prețurile mașinilor de închiriat, în timp ce 44,6 % ofereau o comparație combinată de produse și servicii (bilete, cazare, pachete de vacanță etc.).
Oferte vacanțe. Care au fost principalele nereguli descoperite
Principalele nereguli descoperite pe site-urile cu oferte vacanțe erau legate de preț și modul în care acesta era calculat și prezentat. Astfel, în 32,1 % din cazuri, prețul de pe pagina cu lista comparativă nu a fost același cu prețul final afișat pe pagina de rezervare, pe 30,1 % din site-uri, prețul total (inclusiv taxele) sau modul în care acesta era calculat nu a fost clar.
De asemenea, 20,7 % din site-uri cu oferte vacanțe prezentau prețuri speciale care nu erau apoi disponibile în forma promovată pe pagina de rezervare efectivă, iar 25,9 % din site-uri dădeau impresia că anumite oferte erau limitate (de exemplu, „au rămas doar 2”, „disponibil doar astăzi”), fără a se preciza însă ca aceasta ofertă limitată se aplică exclusiv site-ului respectiv.
Luna trecută, deputații din Parlamentul European au votat un proiect legislativ împotriva fraudei online în Uniunea Europeană. Autoritățile din statele membre UE ar putea dispune chiar închiderea unor site-uri web care găzduiesc escrocherii, în cazul în care comerciantul nu are „o reacție eficientă” pentru a stopa frauda online.
Potrivit legii europene, autoritățile naționale au mai multe atribuții pentru apărarea drepturilor consumatorilor. De exemplu, pot verifica dacă anumite site-uri blochează consumatorii pe criterii geografice.