Pe 20 aprilie 1853 se năștea la Botoșani artistul al căror amprente au rămas pentru totdeauna pe șoselele din Carpați. Nu numai că a construit printre primele șosele, dar a construit și kilometri întregi de cale ferată, de poduri si gări pe tot cuprinsul țării. Elie Radu, un nume uitat astăzi, a fost un inginer constructor de geniu, fiind totodată academician și pedagog.
Primul sistem de alimentare cu apă din țară a fost construit de Elie Radu
Datorită geniului său, românii au beneficiat de primul sistem modern de alimentare cu apă o orașelor din țară. A gândit și construit primele șosele, poduri și gări ale țării, fiind în același timp un luptător curajos pentru drepturile profesionale ale inginerilor. Printre multele sale lucrări se află și construirea șoselelor transcarpatice, realizate după Marea Unire cu Transilvania.
Fiul primarului din Botoșani a urmat școala primară și gimnazială la Botoșani, urmând să plece apoi la Iași la Academia Mihăileană. Imediat după-aceea, a plecat la Bruxelles, unde a urmat cursurile Școlii Politehnice, între 1872 și 1877 de unde a ieșit cu diploma de inginer diplomat. Deși i s-a oferit un post în Belgia, tânărul capabil își dorea cel mai mult să se întoarcă în țară și să modernizeze România. Visul său a fost mai mult decât realizat.
Întoarcerea sa în țară, în 1877, a însemnat și îndeplinirea visului său din adolescență. Intră în serviciul Ministrului Lucrărilor Publice și începe munca ca inginer alături de Anghel Saligny la controlul liniei ferate Ploiești-Predeal. Datorită implicării și dorinței de a ajunge cât mai sus, Elie Radu ajunge în cadrul Ministrului Lucrărilor Publice inginer inspector general clasa I.
Proiecte perfecte și mulți kilometri de cale ferată
A proiectat și realizat numeroase poduri și a construit peste 650 de kilometri de cale ferată gândită de el singur. Legarea malurilor Siretului cu ajutorul a opt poduri este unul dintre proiectele geniale gândite de acesta.
Mai mult, a realizat alimentarea cu apă a orașului natal și a altor orașe, inclusiv București și Sinaia, Târgoviște, Iași, Drobeta Turnu-Severin. La mijlocul secolului al XIX-lea, Bucureștiul era predispus la epidemii și tot felul de focare de infecție din cauza alimentării cu apa murdară a Dâmboviței. Geniul botoșănean a proiectat alimentarea cu apă din puțuri subterane. Apa se curăța printr-o instalație inovatoare gândită chiar de el, care să extragă și să capteze apă pură.
Elie Radu este cunoscut pentru realizarea unui proiect unic în Europa – stația de captare a apei subterane la Bragadiru. El este cel care a proiectat și construit unele dintre cele mai deosebite gări din România, precum cele din Comănești, Galați, Curtea de Argeș și alte 57 de clădiri de gară.
În 1894 este numit profesor la Școala Națională de Poduri și Construcții Civile, fiind și cel care a girat construcția actualei Primării a Capitalei. În 1927, acesta este ales membru de onoare al Academiei Române.
Capitala se bucură până astăzi de Grinda lui Elie Radu
Bucureștiul se laudă până astăzi cu un monument din beton armat, denumit de către ingineri grinda lui Elie Radu. Aceasta a fost făcută pe baza analizelor și calculelor foarte riguroase. Cu o dechidere de 8 metri, grinda a rezistat foarte bine la o încărcătură semnificativă cu saci de nisip, demonstrând calitățile betonului armat puse la îndoială în acea vreme.
Omul care a proiectat și a realizat zeci de proiecte făcute perfect, declara la vârsta de 70 de ani, după 45 de ani de activitate: „Nu‑mi cereţi să vă ţin discursuri ca să vă arăt cum ştiu să vorbesc; daţi‑mi mai bine o planşetă, o riglă şi un echer pentru a vă face un proiect!”, scrie botosaneanul.ro.
8 ani mai târziu, Elie Radu a plecat dintre noi, la vârsta de 78 de ani, pe data de 10 octombrie 1931. Opera sa imensă va rămâne un model pentru orice inginer și nu numai.
Sursa poza: wikipedia.ro